voda
Voda je zde samostatnou kategorií, ačkoliv se tematicky prolíná zejména s krajinnými zátišími. Spojujícím prvkem je však plynoucí nebo i statická vodní hladina, často zrcadící okolní svět.
Ohře v Kynšperku - 2021
Řeka v nadjezí Kynšperku nad Ohří je opomíjeným fenoménem. Koryto je zde široké, ale díky písku a štěrku velmi mělké a v celém jeho profilu tvořené mělce ponořenými hřbítky a ostrůvky, které jsou bujně porostlé šípatkou, žabníkem a stulíky. Úžasné místo, které jsem čas od času navštívil a v paměti uchoval z dětství, a které mě uchvacuje stále znovu. A to dětství se vrací i pohledem na bezstarostnost dětí, které se suší na molu poté, co se v řece mezi šípatkami a stulíky koupaly. A jak je zvykem řeky, její voda i tyto vzpomínky nese s proudem dál...
120 x 100, olej na plátně - prodejné 6 500 ,-
Zrcadlení, ostřice - 2017
Neprakticky velké plátno rybníku v chladném, větrném, ale slunečném jarním dni. Přestože je plný slunce, chtěl jsem, aby trochu chladil, takže v odlescích je vidět sytá modrá barva s přídavkem jasně zelené. Úmyslem bylo i to, aby oči pozorovatele jely po plátně zprava doleva tak, aby přes zrcadlení dospěly k těm v nadpise avizovaným ostřicím. Je to ale jen taková hra s myslí, obrazy, na rozdíl od fotografií, mají schopnost "ožívat", což je dáno tím, že jsou v podstatě nerealistické a mozek tak zkouší vnášet jakousi logiku tím, že nahrazuje nerealistický vjem reálným odkazem na to, co je v paměti.
Olej na plátně, 170 x 120 - Prodáno
Podzim u Velkého Boru - 2020
Olej na plátně, 50 x 70 - Prodáno
Podzim u Velkého Boru II - 2021
Opakovaně ztvárněný motiv kontrastu chladných a teplých tónů různých žlutí a modří. Opakovaně pro to, že jde v průběhu dvou až tří let o druhý obraz stejné lokace a pod příkrovem stromů, které jsou v přímém pohledu tohoto obrazu, vznikl i "Pozdně letní večer nad Velkým Borem". Toto je pohled se sluncem v zádech, těsně před jeho dotykem s hranicí obzoru. Oblačnost studené podzimní fronty tvořila také velmi napínavý aspekt, ke slunci na správném místě totiž musela být na správném místě i díra v mracích, přes niž byly vystřeleny oranžové paprsky na sledované stromy. Obraz vznikal pozvolna, v inertní formě s oblohou, hladinou a mraky, ale cílový efekt, tedy ohnivě oranžová lazura do něj musela být střelena doslova úderem okamžiku, takový jev trvá sotva čtvrt hodiny. I proto je jeho povrch tak plastický v místech, kam byly barvy dodány.
Olej na plátně, 100 x 70 - Prodáno
Ploučnice, podzim - 2017
Tak toto je srdcová záležitost, kvůli které jsem v říjnu loňského roku musel toto místo navštívit a načrtnout. Tento pohled z Malé Veleně ve všech ročních obdobích jsem měl před očima často, ale tak před 20 lety. Je tam tůň, kde jsem zažíval první rybářská dobrodružství, řeku jsme zde, jako děti, v létě brázdili na nafouknutých pneumatikách, pod protějším břehem žila rodinka ondater... Všechno bylo tak nějak lepší, pomalejší, prožitější... Má vesnice se zatím mění, něco chátrá, něco je nového... Zajímavé je, že se říká "Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky", ale ta tůň a řeka přitom jakoby zamrzla v čase, a to je, myslím, všude dobře.
Prodáno
Tůň se stulíky - 2015 - 2022
Pohled na stulíky by se mohl
jmenovat "boj se stulíky". Obraz jsem původně namaloval v roce 2015 a byl
prezentován už asi na 3 mých výstavách. Vždy byl ale jen jakousi "vatou" mezi
jinými. Nebyl jsem spokojen s provedením, světlem ani výjevem. Dvakrát byl
přemalován a základní kompozice byla pozměněna. Ale co se dá dělat? Na tomto
obraze není důležitý okamžik, ale jeho "chvění" a zároveň klid hladiny tůně, v
níž stulíky rostou a bojují o světlo pro mladé listy s nenasytností malých, ale
nespočetných lístků okřehku, které klidnou vodu osidlují. Tak si uvědomuji, že
i zde je příběh.
Olej na plátně/sololitové desce, 110 x 90 - darováno
Lekníny na větrem zčeřené hladině- 2015
Když člověk sleduje vlnící se hladinu, je to činnost, nad níž zřejmě není, pokud potřebuje zklidnit mysl. Jak ale takový jev zachytit? Fotografie to zčásti umí, ale nezprostředkuje atmosféru tohoto neustále se měnícího média. V obraze je změť skvrn, linek a barev, které samy o sobě vodu nemusí připomínat, proto je tam několik motivů, které pozorovateli řeknou, na co se dívá: odlesk květu leknínu, jezírka vody vyšplouchlá na listy, vlnky kolem listů ... Teď už jen doufat, že i nezávislý pozorovatel toto uvidí...
Olej na plátně, 100 x 70 - prodejné 4500,-
Stulíky a labutě - 2012
Olej na plátně, 50 x 70 - Prodáno
Vodníkovy vlasy - 2014
Olej na plátně, 70 x 50 - Prodáno
Ledy na Ohři - 2022
Toto je již druhý obraz se stejnou tématikou a vlastně i ve stejné lokalitě. Jde o odlomené břehové kry, ale hlavně o slepence ledové tříště unášené plynoucí vodou. Zobrazený jev je pro mne těžko překonatelný svou schopností fascinovat. Stačí jen pár ingrediencí - pomalá mělká řeka a několik mrazivých nocí a dní. Skoro, jako bych vnímal vznik prvních krystalků, které se ve vodě spojí, aby se spojily s dalšími. Vznikne tak porézní ledová "houba" o velikosti několika centimetrů, která tím, že má nižší hustotu (a tlak), než okolní podchlazená voda, nastartuje další odčerpání energie a začne rychle růst a bytnět dalšími krystaly na povrchu. Voda ji mezitím unáší dál mrazivým tichem. Vlastně je tichá jen příroda kolem, voda lehce šumí, jinak, než v létě, a tento sametový a těžký zvuk je doprovázen popraskáváním a jemnými echy, která lze nejvíce přiblížit zvuku skleněné ozdoby na vánočním stromku, od níž se odrazí opadávající jehličí. Je vlastně konec ledna, blíží se Hromnice a poslední unavené stromky se chystají na poslední cestu.
Olej na plátně, 100 x 70 - prodejné 5 500,-
Lomnický potok - 2021 - 2022
Obraz malovaný ve dvou etapách. Pokud se člověk častěji dostane do jarních niv
alespoň trochu zachovalých potoků, je takovými motivy okouzlen a zahlcen. Vše
kvasí životem a zelení, odevšad bublá zpěv ptáků, to vše pak podkresluje
klokotání vody a prosycuje balzámová vůně topolů a vrb. Barevnost je vlastně
jednoduchá, důležité jsou hlavně světelné kontrasty. I proto byl obraz dodělán
(a snad ne přehnaně idealizován) mnohem později, než jsem s ním začal.
Olej na plátně, 100 x 70 - Prodáno
Pozdně letní večer nad Velkým Borem - 2019
Unavený den nad rybníkem Velký Bor nedaleko Ostrova. Ty topoly v pozadí jsou fragmentem aleje kolem rušné silnice Karlovy Vary - Ostrov a jde o jeden z nejdramatičtějších barokizujících krajinných prvků (taková alej obecně, nejen ta Ostrovská) u nás, ačkoliv byly zakládány někdy v 50. - 60. letech minulého století. Při malování mě míjela, dosti nevraživě, skupinka myslivců, kteří šli na kachny... asi jsem jim pokazil podvečer, padlo sice pár ran, ale kachny jsem svou přítomností už předtím asi vyplašil já, protože mě lovci (nic nenesli) na zpáteční cestě už nepozdravili.... Mimochodem, ty topoly jsou vidět i na obraze "Topoly u Boru".
olej na plátně, 50 x 40 - prodejné 2500,-
Ztracená tůň u Mírové - 2011
I přes spíše nepříjemný dojem zmaru lze v krajině sokolovska narazit na zákoutí, kde příroda pomalu přebírá žezlo nad vyrabovaným královstvím. Člověk zde stále neurvale navíc zanechává upomínky na svou přítomnost v podobě hromádek odpadků, pneumatik a hluku ze silnic. Tyto oázy již ale trumfují svou schopností žít. Staré pinky ožívají staronovým životem, najdeme zde vzácné bublinatky, ohrožené obojživelníky a krásu, kterou lze velice snadno vytrhnout z kontextu okolní krajiny. Opět jde o podzimní den, ale o to je v něm více barev, které dávají termínu "olejová skvrna" zcela jiný, než peiorativní význam.
akryl na plátně, 50 x 40 - Prodáno
Zrcadlení I. - studie - 2017
Studie
předcházející jinému obrazu vody. Obraz znázorňuje barvy hladiny ve studeném
jasném dni. Výsledný obraz měl nakonec zcela jiné světlo.
Olej na plátně, 100 x 70 - Prodáno
Zelená tůň - 2019
Olej na plátně, 50 x 30 - Prodáno
Ledy na Ohři - 2016
olej na plátně 100x120 - prodáno
Husí rybník v Měchově - 2021
Olej na plátně, 50 x 70 - Prodáno
Rybník Malá žabka - 2015
Menší rybník jedné malebné soustavy nádrží nedaleko Bochova. V době, kdy jsem obraz maloval, byl srpen, měsíc, jehož ekvivalentem v časové ose roku je polední siesta na jihu Evropy. Měsíc začátku ticha v ptačí říši a měsíc před shonem pro zajištění zimního klidu.
Olej na plátně, 120 x 100 - Prodáno
Odlesky a splývavé zevary na hladině Ohře (Kynšperk nad Ohří) - 2016
Obraz je ztvárněním nádherného mělkého úseku Ohře v Kynšperku nad Ohří. Ořezem pouze na část osluněné hladiny jsem se dostal až k hranici abstrakce. Voda zde teče líně a vodní rostliny jako zevary a šípatky doslova porůstají její hladinu v celé šíři toku. Kdysi jsem sem jezdil na letní rybářské tábory, kromě řeky jsou tu také nádherná slepá ramena plná línů a okounů a vrátit se mi sem povedlo teprve po 20 letech. I tak to ale stále stojí za to, namaloval jsem tu už 5 obrazů a stále jsem se toho nenabažil.
olej na plátně, 50 x 40 - Prodáno
Akvarely - 2018
Akvarel není technika, kterou bych zcela ovládal (ne, že bych ovládal olejomalbu, stále zkouším a tápu, ale jsem v ní trochu dál...). Vlastně jsem ho začal zkoušet až letos.
Okáči - tyto ryby jsem chtěl původně malovat olejem, studijní materiál a velmi hrubou skicu jsem si pořídil před několika lety v Ligurii, kde bylo skalnaté pobřeží a modrozelené moře s velkou průhledností. Jak ale šel čas, k namalování většího obrazu už jsem se nějak nedostal a akvarel mi přišel vhodný na to, aby zcela nevyprchal dojem, či jeho zbytek, z exotického motivu.
Akvarel na A 3 - Prodáno
Hladina lesního rybníka - motiv je z Mariánskolázeňska a jde o jeden ze soustavy rybníků utopených v lesích. Líbily se mi zejména ostrůvky bublinatek s okřehkem a zelené odlesky vody. Pro mne jde o jakýsi inspirační evergreen...
Akvarel na A 3 - Prodáno
Předjarní reflexe - 2019
Tůň vedle silnice u starého hřbitova nad Záhořím.
olej na plátně, 70 x 50 - Prodejné - 4 500,-
Zrcadlení II - studie - 2017
Studie
předcházející jinému obrazu vody. Obraz znázorňuje barvy hladiny ve studeném
jasném dni. Výsledný obraz měl nakonec zcela jiné světlo.
Olej na plátně, 70 x 50 - Prodáno
Cejni - 2014
V podvědomí jsem měl myšlenku na světlo rozlámané vlnami na hladině a odrážející se od ryb. Cejni jsou nádherná stříbřitá zrcadla, hodná zachytit střepy rozlámaného světla, které se hledají pod vodou.
Asi to ještě není úplně ono, ty ryby by měly být méně realistické, jen jako duchové. Určitě se k tématu ještě vrátím, je to jeden z mála obrazů, kde pracuji s fikcí sestavenou z jednotlivých reálných předloh, ale jak jinak malovat něco podobného?
120 x 70, olej na plátně - Prodejné - 8 000,-
Ráno v babím létě na Ohři - Boč - 2012
Olej na plátně, 120 x 80 - Prodáno
Letní přeháňka na Metuji - 2016
Obraz byl namalován nedaleko Nového města nad Metují. Vzhledem k motivu nemá tato informace valnějšího významu pro kohokoliv jiného, než pro mě, ale pro pořádek jsem ji stejně uvedl. Velikost plátna je poněkud limitujícím faktorem pro to, co ještě naložím do auta a vyvezu ven, a tak četné části čalounění nesou stopy olejových barev v tónině právě tohoto obrazu.
S malováním jsem se zde neskutečně pral, dvakrát jsem dokonce polovinu plochy seškrábal a začal znovu - stále to nebylo ono. Není to geniem loci, ale spíše dílem okamžiku, že zrovna na konci dusného a perného dne začaly do čerstvých barev padat první dešťové kapky a v ten okamžik jsem poznal, co tomu chybělo. Přeháňka je na plátně skoro neznatelná, ale těch pár kruhů a rozmázlých kapek atmosféru, pro mě určitě, až neskutečně doplňuje.
Zkuste si to také: je dusný letní den, ptáci už dávno ztichli, protože již splnili svou povinnost a vypustili mladé do světa, z okolí cvrčí saranče a kobylky a začínají padat první velké kapky...
Olej na plátně, 120x150 - prodáno
Vlna na Baltu - 2021
Olej na plátně, 100 x 90 - Prodáno
Mlha nad Nechranickou přehradou - 2013
Olej na plátně, 70 x 100 - Prodáno
Začátek podzimu na Ohři - 2015
Scenérie hlubokého údolí řeky Ohře v oblasti kolem Stráže a Boče mě nepřestává fascinovat. K tomu, aby tento kout přírody dýchl na pozorovatele svou monumentálností, musí být pozorovatel v pozici ptačí nebo naopak žabí perspektivy. Tento pohled je z toho druhého pytle a opět, stejně, jako na mých předchozích Ohřích, začal někdy uprostřed tvoření žít svým vlastním životem. V takovém okamžiku pak nevím, kdy obraz končí, pravděpodobně ale v okamžiku, kdy se od něj vzdálím a z jakéhokoliv popudu odložím štětce a barvy. Říkám si, že je třeba ještě některé věci dopracovat, ale zpravidla už to neudělám, protože: "Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky..." ¨
Olej na plátně, 120 x 100 - Prodáno
Rolava - Chaloupky I. - 2011
Akryl na plátně, 40 x 30 - Prodáno
Rybník Umučený - zářijová nálada - 2013
Ze všeho nejdříve musím sdělit, že jde o název rybníku, není zde ukryto žádné skryté sdělení. A jak obraz vznikl? Byl červenec 2013 a já se rozhodl namalovat tento motiv, bohužel ani po několika hodinách jsem jej nedokončil a začalo pršet. Pak jsem se tam dlouho nedostal, teprve po 2 měsících a (nevstoupíš dvakrát do stejné řeky) celý ho předělal. Nálada tedy není letní, ale zářijová, rybník neplesá odlesky slunce, ale spíše zívá...
Olej na plátně, 100 x 70 - Prodáno
Leknínové jezírko - 2013
Obraz, s nímž jsem bojoval poměrně dlouho. Motiv je jednoduchý, ale tak proměnný, že pokud člověk není dostatečně rychlý, není jej schopen zachytit. "Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky" platí i u vody, která nikam neteče. Je tolik proměn vodní hladiny, kolik hodin, či minut trvá čas malého jezírka nebo rybníku....
Olej na plátně, 100 x 70 - neprodejné
Rolava - Chaloupky II. - 2013
Olej na plátně, 70 x 100 - Prodáno
Strouha - 2019
I naprosto "nezajímavý" kousek
přírody může po drobném nasměrování nabídnout mnoho. Na obraze je hladina
strouhy odvádějící vodu od hráze výše položené nádrže - banalita, ale... na
obraze je také les. Je to podzimní výjev závěje listí, kterou les vyprodukoval
v právě končícím roce. Je tam i ten les, ale jen jako jeho odraz ve vodním
zrcadle. Nyní již bez boje, který stromy každoročně svádí o světlo, vodu,
prostor. Je to vlastně obraz klidu, kdy se již vše chystá na zimní spánek.
Olej na plátně, 150 x 120 - prodejné 5700,-
Stulíky a labutě II - 2013
plenér, 80 x 100 cm, olej na plátně - neprodejné
Meandr Pramenského potoka - 2019
Olej na polepeném sololitu, 75 x 75 - Prodáno
Tůň - 2015
Toto plátno je dílem určitého prozření nebo nasměrování - k této technice i stylu chci směřovat a s její pomocí zcela vypustit formu a detaily. Proč jsou má pozdější plátna jiná, netuším, ale asi ve mně cesta ke zkratce ještě zcela nedozrála. Nejsem nespokojen, to bych nic nevystavoval, ale chci se dostat do trošku jistějšího projevu a včas vědět, kdy je "hotovo". Malinko mě děsí, že třeba Monet se do vrcholné tvorby dostal v době, kdy začal slepnout...
Věnováno
Podzimní zrcadlení (bezejmenný rybník u Těšetic) - 2012
Olej na polepené desce, 45 x 30 - Prodáno
Nádraží ve Stráži - Stráž nad Ohří - 2012
Brzké jaro, teplé dny ještě nestačily probudit vše,
přesto se svěží zeleň začíná rozlévat po vertikálách i horizontálách v krajině.
Ohře je dosud šedá a hnědá sněhovou vodou a rychle odnáší vše, co se do ní
s přítoky vlilo. Jakoby to bylo součástí symboliky rychlého obrození, kdy ještě
není mnoho času na lesk a ozdoby. Hladina odráží světlo
jen
matně,
jeho energie je lačně pohlcována vším, čeho se
teplé paprsky po odchodu zimy dotknou.
Olej na desce, 50x40 - Prodáno
Podzimní zrcadlení (bezejmenný rybník u Těšetic) - 2014
Olej na polepené desce, 45 x 30 - Prodáno
Odeřské jezero - 2011
Prvotina, možná i první "olej" vody, který jsem maloval a někde vystavoval, Vzhledem k subjektivní důležitosti provázáním na vzpomínky musel být věnován současnému majiteli. To by k popisu mělo stačit....
Olej na plátně, 70 x 50 - Věnováno
Zlatá tůň - 2013
olej na polepené desce - 40 x 30 Prodáno