krajinná zátiší
Na této stránce je kolekce obrazů, které označuji za "krajinná zátiší". Nemyslím si, že bych tento pojem nějak objevně definoval, ale nejde zde zcela o krajinky. Pohled pozorovatele je v těchto obrazech poután na jev v popředí nebo je nucen "vhlížet" do jakéhosi interiéru, který je uzavírán zadním plánem. Je tu několik obrazů, tvořících pochybné výjimky - třeba "Kos"- jeho hlavní motiv je ale definován názvem a přítomnost, byť drobného, objektu v podobě nezřetelné siluety kosa, odvádí (má odvádět) pohled od krajiny v pozadí (Jakubovského vrchu).
Topoly u Bochova - 2024
100 x 100, olejomalba 12 000.- Kč
Vhled - 2024
70 x 50, olej na plátně 4 000.- Kč
Bukový les - brzy na jaře - 2022
Brzy na jaře, kdy už má slunce sílu, ale listy ještě nepřekáží plnému spektru barev, které slunce z povrchů vyvolá, vetkává genia loci (ale i "tempe") - tedy ducha místa a času, do každého koutu i toho nejbanálnějšího lesíku. Vlastně, může být les, v němž ti nejmladší pamatují desítky let a ti středně staří a starší již prožili sto i několik set zim, po nichž jaro přichází s prudkostí a oslavnou pompou intenzity vítání Caesara v Římě, banální? Pro mě ne...
cca 90 x 70, olejomalba 9 000.- Kč
Králův mlýn - 2023
Obraz vznikl v rámci účasti na land art festivalu Königsmühle 2023 - jedná se o plenérovou ala prima malbu bez dodatečných korekcí.
70 x 40, olejomalba, přenecháno pořadatelům festivalu
Průklest třešňového sadu v Malém Hrzíně - 2021 -2022
Není mnoho kvetoucích stromů, které
by mohly být pasovány na symbol jara víc, než rozkvetlé třešně. Jejich bílé
koruny jsou v krajině nápadné i v několikakilometrových vzdálenostech.
Rozkvetlé sady dýchají v prvních teplých dnech opojnou vůní a vibrují včelími
křídly. Idyla, která musí být vykoupena pokořením přírody ale i citlivou péčí.
Období kvetení je paradoxně i dobou řezu peckovin. Výjev na plátně tak
symbolizuje jak jarní obrození, tak zmar části kvetoucích korun, končících na
ohništi. Na obraze není člověk, ale jeho aspekt je přítomný v podobě žebříku,
jako nástroje pokoření, ohně, jako prvku ničení, ale i bortícího se plotu,
který ukazuje pomíjivost nároku na to, co se ve výjevu děje.
Olej na plátně - cca 150 x 120 cm - prodáno
Hlavaté vrby - 2018
Zima byla, jak už poslední dobou zimy bývají, poněkud zvláštní, ve srovnání s "Ladovskými" zimami z času "za našich mladých let". Bylo teplo, sníh nic moc a pak najednou udeřily mrazy, které trvaly tři týdny, pak zase teplo a zase mráz.... Hlavaté vrby to ale jen tak netečně sledují a já si, naopak se zájmem, všiml jich. Nejvíce mě zaujala jinovatka a kombinace ledu v pásech v řádcích pole, které se před vrbami rozprostírá. Mám rád tyto motivy, u nichž je ale občas problém s interpretací.
Olej na plátně, 110 x 110 - prodejné - 8 500,-
Cesta k Osvinovu - 2012
Podzim již definitivně převzal vládu nad babím létem, ale platí za to strpením posledních slunných teplých dní. Stoleté kleny u cesty probarvují množstvím odstínů hnědé, která se ale zakrátko prvními mrazy slije do jediného šedého tónu.
Úmyslem bylo ožívání obrazu nejen pigmentem, ale i strukturou velké vrstvy pastózní barvy.
Neprodejné
Cesta k Osvinovu II. - 2017
Předjaří u již známé aleje, kterou jsem maloval před 5 lety. Nemyslím si, že bláto, louže a odtávající sníh nemají své kouzlo. Nechť divák posoudí sám.
Olej na plátně, 100 x 70 - prodejné 4 500,-
Předjaří nad Stráží - 2012
Akryl na plátně, 70 x 50 - Prodáno
Letní bučina nad Stráží - 2012
Olej na plátně, 70 x 50 - Prodáno
Podzim v bučině I. - 2012
Olej na plátně, 150 x 120 - Prodáno
Podzim v bučině II. - 2015
Kdysi
mi někdo řekl, u obrazu, který už dávno má majitele, že mé lesy jsou jako chrám
- mocná sloupoví s klenutými stropy, podpírajícími světlo. Pravdou je, že to
nejsou vlastnosti mých obrazů, ale toho, co maluji, vždyť kdo tento pocit ve
starém lese alespoň v útržku nezachytí? Zvrátit hlavu a poddat se závrati
z klenoucího prostoru nad sebou je po tisíce let hlavní devizou lidských chrámů
stavěných k uctění předmětu všech věrouk. Pro mne Boha, pro jiné Dia,
Jupitera... Každý les má genia loci, který k vnímavému pozorovateli promlouvá.
Olej na plátně, 120 x 90 - Prodejné, 4700,-
V tomto obraze jsem chtěl zachytit barvy, odstíny a pohyb vrbového listí v pokročilém létě a za větrného, ale slunečného dne. Alespoň tak mně viděný motiv popsala moje mysl. Tady asi ani nemá smysl hledat filozofickou rovinu.
Olej na plátně, 30x40 - prodáno
Hraniční buky u Hazlova - 2022
Hraniční stromy poznáme v krajině snadno, většinou jde o řadu mohutných, stoletých i starších, velikánů. Nejčastěji jimi bývají dlouhověké duby nebo, ve vyšších polohách, kleny. Lípy najdeme na rozcestích, velké jasany pak tam, kde byly rozvaliny domu. Buky jsou v této roli méně často a spíše jen tam, kde louka přechází v les. Pokud ale jsou a ocitnou se ve slunci, které v zimě přichází z boku, jde o fascinující přehlídku kontrastů. Únorové až ranně březnové Slunce doposud neprobarvuje nebeský blankyt a chybí i zeleň, takže je obraz plný chladných tónů, o to je však výjev přitažlivější. Jsem přesvědčen, že stejná kompozice v olistěném stavu by byla na obraze velmi banální.
Olej na plátně - cca 160 x 140 cm - prodejné 9500,- Kč
Topoly u Boru - studie - 2019
Motiv je studií pozdně jarních topolů, kterou jsem
původně chtěl udělat v pointilistickém duchu, ale nakonec jsem zvolil méně
"patologickou" cestu skládání tvarů a omezil se na skládání z plošek.
Výsledkem měl být pohybující se obraz plný neklidného chvění sytě zeleného
listí a teplem zmodralého obzoru v odpoledním vánku. Vidíte to taky? Nerad
bych byl za blázna, co si to jen namlouvá....
Olej na plátně, 70 x 50 - prodejné 2 500,- Kč
Jarní cesta na Jedlovou - Malá Veleň - 2011
30x40 - akryl na plátně prodáno
Březový háj II. - 2018
Březové háje jsou mystickým elementem pro Vikingy ovlivněnou
kulturu. Finsko, Švédsko, pobaltí, Rusko... území, kde březový háj a les formuje
bájesloví i vnímání světa. Jak je jednoduché se v husté březině ztratit a
stejně tak jednoduché je v ní cokoliv ze své mysli vizualizovat a uvidět.... Díky
vzorům se zde ztrácí počet i tvar. Ostatně, něco obdobného vidí a zároveň
nevidí i lev, který vybírá ojedinělou zebru ve stohlavém stádu. A když pak do
hlav bříz podzim přilije žluť, to pak až oči přecházejí.
70 x 50, olej na plátně (deska) - prodejné 2700,-
Olivový háj - 2021
Jakou barvu má letní středomoří, lákající miliony lidí? Smaragdovou a modrou? To jsou ale jen maríny - přímořské a mořské krajiny. Ale dál od moře je již od začátku léta barva spíše šedavá, to od prachu z všudypřítomného vápence. Olivové sady jsou hlavně šedozelené, tam, tam, kde vegetace uschne, jsou okrové a béžové tóny. Stíny jsou modré. Do toho pak ty cikády.... Nevím, čím to je, že tolik impresionistů namalovalo svůj olivový háj. Je to snad tou exotičností vlastního motivu a ušlechtilostí důvodu, proč olivové háje vznikají? Je v tom symbolika? Prakticky všechna písemná díla - bible, antické spisy, tóry - oslavují hrdinské činy a projevují úctu pomazáním olivovým olejem..., nebo, například, Noe, ten dostal znamení v podobě olivové ratolesti v zobáku holubice..... Impresionismus se ale zpravidla neanalyzuje a nevykládá, takže proč? Každý má svůj důvod, já věřím v ty modré stíny. Toto je můj první a nesmělý krok, rád bych měl možnost tomuto tématu dát ještě trochu víc....
olej na plátně, 50 x 50 - prodejné 2000,-
Konec podzimu pod Vladařem - 2020
Jsou motivy, které si pro malování hledám, a pak tu jsou motivy, které mě nadchnou a často i zaskočí nepřipraveného. Ty první se loví a krotí, ty druhé je třeba rozebrat až na samé filozofické úrovni vjemů. Takovým "motivem náhody" je i úvoz pod vrchem Vladařem. Pozdně podzimní les s mlžným oparem a kapající vodou z již holých větví. Ticho v takovém lese, kdy se již neozývají ptáci, je jako příval. Syrový chladný vzduch s chutí tříslovin a balzámu javorových a osikových listů a pak je tu ten pocit prostoru, který umocňuje mlha bránící vnímání hranice obzoru...
70 x 50, olej na plátně (deska) - prodáno
Cesta ke Kynžvartskému zámku - 2012
Olej na plátně, 70 x 50 - Věnováno
Chvění - niva Chodovského potoka - 2021
Březový háj - 2012
Kleny u Moříčova - 2019
Odraz
jednoho odpoledne nedaleko Ostrova. Dožívající klena jsou jedněmi z
nejčastějších stromů, sledujících menší silničky podhůří i hor. Zatímco v
nížině jde o statné a vysoké stromy, v horách jsou spíše nižší, s mohutným
kmenem a užší korunou. Stromořadí a aleje jsou nejvýraznějšími a
nejmalebnějšími prvky naší, barokem načrtnuté, krajiny. Škoda, že jich pro
další generace zůstane tak málo.
Olej na plátně, 70 x 50 - prodáno
Bukový les u Ryžovny - 2011
Akryl na plátně, 30 x 40 - věnováno
Mrazivý den na Chlumské hoře - 2013
Prodáno
Cesta do Srní - 2021
Místní silnička klikatící se svahem v pomezí Krušných a Doupovských
hor. Její okolí zdobí bukový les, který je celoročně přehlídkou stříbřitě modrých
kmenů, zářivé jarní a letní zeleně v kontrastu se zlatem spadaných listů,
tvořících hutnou peřinu pro život v době bílého a mrazivého klidu zimy. Právě
na pomezí podzimu a zimy zde dochází k fascinující podívané, k níž jsem se
přesahem vnímání celoročních procesů lesa chtěl dostat, k jevu, kdy zlaté listí
opustí své místo v koruně a často v řádu hodin nebo několika dní přikryje vše
pod stromy, včetně silničky, kterou jsem tento popis začal.
140 x 100, olej na plátně - prodáno
Velichovský most - 2018
Těžko nějak slohově charakterizovat tento, na venkov až atypicky, obloukem a sloupky zdobený betonový most přes Ohři. Těžko alespoň pro mě, nejsem architekt, ale co mě upoutalo, byl průhled k mostu ve slunném zimním dni přes husté břehové porosty.
Olej na plátně, 50 x 30
Konec léta - 2012
a zklidnění, pocit nadcházejícího podzimu již na přelomu července a srpna. V přírodě se již nerodí žádná mláďata, vše odrůstá a učí se poslouchat instinkty, které radí, jak přežít blížící se zimu.
Ale do té je v této scenérii ještě
daleko, tak se i pozorovatel může zklidnit a oddat se odstínům zelených skvrn.
Jasanová alej - 2011
Aleje, stromy a les jsou mým častým tématem. A snad i ten podzim, jak by se dalo z obrazů vyvodit. Možná je to ale tím, že mé letní obrazy již zpravidla mají majitele a podzimní mi pak spíše zůstanou, protože vystavuji na jaře nebo v době, kdy na nich barvy teprve schnou.
Ale k obrazu - jasanová alej vznikla ve stejný den, jako "Topoly pod Vladařem", i podle světla lze odvodit, že jde o dopolední dítko, zatímco "topoly" již odráží naoranžovělé odpolední paprsky. Chtěl jsem zde zachytit stinnou cestu osvětlenou pouze pomíjivými světlovody mezi neklidnými jasanovými listy, které začínají pociťovat únavu blížícího se podzimu.
Akryl na plátně, 70 x 50 - Prodáno
Cesta ke Kynžvartskému zámku II. - 2018
2. verze téhož motivu, ale o 6 let později. Malba je hrubší, spíše expresionistická a atmosféra je méně vlídná. Jedná se o oblevu únorového dne, kdy do mlhy vypadává studený déšť leptající doposud pevně uzavírající sněhovou krustu. Jen mechy a řasy na stromech dávají svou zelení tušit obrat k novému obrození.
Olej na plátně, 50 x 70 - Prodejné - 2500,-
Soumrak - 2016
Tento obraz jsem dělal o dovolené na Náchodsku, kterou jsem si chtěl vyhradit pouze na malování. Nevím, co tomu chtělo, ale na začátku dovolené se porouchalo auto a 3 dny jsem honil servis. Nemaloval jsem, protože jsem v autě nechal kufr s barvami a stojanem - podotýkám, že barvy v kufru váží přes 20 kg, takže jsem si to chtěl ulehčit a nečekal jsem takové prodlení. V posledních několika dnech jsem tak honil motivy, které se zrovna namanuly. Prožitkem to ale na škodu nebylo, jabloň je odrůda Smiřické vzácné a je malována krátce po soumraku.
Olej na plátně, 70 x 50 - Darováno
Podzim v bučině IV. - 2017
Posední
dobou namaluji podobný obraz snad každý rok. Podzim 2016 byl ale výjimečný
v tom, že listí na stromech vydrželo opravdu dlouho, v kombinaci se
suchem a teplem pak naráz zezlátlo a celý bukový les se proměnil v zářivou
paletu snad všech odstínů žluti, okru a jemných tónů zbytků zeleně...
Olej na plátně, 120 x 90 - Prodáno
Kos - 2013
olej na plátně - 38 x 50 cm - Prodáno
Cesta - 2024
Akvarel A4 - darováno